Πώς να προστατέψω το συκώτι μου




Ένα από τα πιο ζωτικά όργανα του σώματός μας χρειάζεται και την απαραίτητη προσοχή. Δείτε πώς θα προστατέψετε το συκώτι σας.
Οτιδήποτε τρώμε, πίνουμε και εισπνέουμε, φιλτράρεται από τον «αποτοξινωτή» του σώματός μας, το συκώτι. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πόσο ζωτικής σημασίας είναι αυτό το όργανο, το οποίο επεξεργάζεται σε καθημερινή βάση οποιοδήποτε φάρμακο ή χημική ουσία από το αίμα, ρυθμίζει τις ορμόνες και τα επίπεδα σακχάρου, αποθηκεύει ενέργεια από τη διατροφή και παράγει συγκεκριμένα ένζυμα που χρειάζεται το σώμα.

Πώς μπορούμε λοιπόν να το προστατέψουμε;

Μην το παρακάνετε με το αλκοόλ
Το αλκοόλ βλάπτει τα κύτταρα του συκωτιού, προκαλώντας διόγκωση και ουλές, οι οποίες μπορεί να μετατραπούν σε κίρρωση. Σύμφωνα με της γενικές κατευθυντήριες γραμμές, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ περιλαμβάνει ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και μέχρι δύο για τους άνδρες.

Προσέξτε τα φάρμακα ή τον συνδυασμό τους
Μεγάλος αριθμός φαρμάκων είναι τοξικά για το συκώτι αν καταναλώνονται χωρίς έλεγχο, επομένως προτού αποφασίσετε να πάρετε τακτικά κάποια αγωγή μιλήστε πρώτα με τον γιατρό σας για την επίδραση που ενδεχομένως θα έχει αυτό στο συκώτι σας. Επίσης, τοξικό για το συκώτι μπορεί να είναι το «πάντρεμα» ορισμένων φαρμάκων, όπως για παράδειγμα των χαπιών για τη χοληστερίνη με ένα συστατικών των παυσίπονων που ονομάζεται Tylenol. Το ίδιο τοξικός είναι ο συνδυασμός ορισμένων φαρμάκων με την κατανάλωση αλκοόλ, επομένως θα πρέπει να και πάλι να μιλήσετε με τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας.

Αποφύγετε το κάπνισμα
Το κάπνισμα μπορεί να εμποδίσει την δράση του συκωτιού στο να επεξεργαστεί σωστά και να απομακρύνει τις τοξίνες από το σώμα. Επίσης, φαίνεται να επιδεινώνει τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει το αλκοόλ στο συκώτι και να αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη πρωτοπαθούς χολικής κίρρωσης σε άτομα που έχουν προδιάθεση για τη νόσο. Τέλος, το κάπνισμα επιταχύνει τις διαδικασίες της ίνωσης, οι οποίες αποτελούν κατά κάποιον τρόπο «προοίμιο» τις κίρρωσης.

Τρώτε υγιεινά και ασκηθείτε
Μια σύγχρονη ηπατική πάθηση με το όνομα μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος, συνδέεται άμεσα με τον σύγχρονο, ανθυγιεινό τρόπο ζωής και αφορά άτομα τα οποία μπορεί να μην καταναλώνουν συχνά αλκοόλ όμως έχουν τις συνέπειες της κατανάλωσης στο ήπαρ τους. Η νόσος αυτή εμφανίζεται σε άτομα με παχυσαρκία, σε άτομα με διαβήτη ή με υψηλή περιεκτικότητα λιπιδίων στο αίμα και μπορείτε να την αποφύγετε αν χάσετε βάρος ή αν διατηρήσετε ένα υγιές βάρος και αν εντάξετε την άσκηση στην καθημερινότητά σας σε συνδυασμό με μια υγιεινή διατροφή.

Ο κίνδυνος της ηπατίτιδας
Πρόκειται για μια ύπουλη νόσο η οποία συχνά δεν έχει συμπτώματα και μπορεί να υπάρχει για χρόνια χωρίς ο ασθενής να καταλάβει κάτι. Αν έχετε την υποψία ότι έχετε εκτεθεί σε αυτήν, τότε επικοινωνήστε με τον γιατρό σας για να κάνετε εξετάσεις. Επίσης, υπάρχουν εμβόλια για δύο τύπους της ηπατίτιδας, την Α και την Β.

Πιείτε καφέ
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ο καφές μπορεί να έχει ηπατοπροστατευτική δράση και η κατανάλωσή του να συνδέεται με χαμηλότερα επίπεδα τριών ενζύμων, τα οποία σχετίζονται με τα προβλήματα στο ήπαρ.

Προσοχή στα βότανα και τα συμπληρώματα
Βότανα, συνδυασμοί βοτάνων και συμπληρώματα διατροφής τα οποία δεν υπόκεινται στους ίδιους ελέγχους με εκείνους των φαρμάκων, ενδεχομένως να βλάψουν το συκώτι. Μερικά εξ αυτών είναι η κασκάρα, η εφέδρα, το σαπαράλ και το κάβα-κάβα. Επίσης, όσον αφορά τα συμπληρώματα τα οποία πλασάρονται ως «ενισχυτές» του συκωτιού ή αναφέρουν ότι βοηθούν στην «αποτοξίνωσή» του, δεν υπάρχει καμία επιστημονική βάση ότι λειτουργούν ενώ ενδεχομένως να είναι και αυτά επικίνδυνα.

Εν κατακλείδι
Ο έλεγχος του βάρους και του λίπους, σε συνδυασμό με μια σωστή διατροφή χωρίς υπερβολές και συστηματική άσκηση αποτελούν το καλύτερο «γιατρικό» για υγιές συκώτι σε υγιείς ανθρώπους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου